24. 4. 2014.

U redu je ne deliti



Često možemo čuti što od sebe što od drugih roditelja „Daj bati igračku.“, „Pusti malo seku da se vozi na tvojoj bicikli, ona je mala“, i kultno „Nemoj da si sebičan“. Sada bih Vas pitala šta bi ste mi odgovorili da ste npr. moja drugarica i spremamo se za izlazak. Vi mi pokazujete vašu novu haljinu koju želite da obučete, ali pošto se ona i meni dopala i Vi naravno nećete da mi je pozajmite jer ste je za sebe odabrali...a onda ja kažem „Kako si sebična!“. Ne vadite se ovde na to da ne pozajmljujete garderobu, ovo se može prebaciti i na neku „deljivu“ stvar.

Poenta je da nije neophodno da Vi naučite date da treba da deli. Prvo, samo će ukapirati da je to način da kasnije ostvaruje neke svoje interese (jeste, to je sredstvo manipulacije- strašno, ali neizbežno), drugo, ovo može biti mač sa dve oštrice.


Da ne bih dalje raspredala priču, samo ću navesti nekoliko primera zbog čega je u redu ne deliti kada ste dete:

  • Ako stalno govorite detetu „Deli ovo, deli ono sa drugima“, prvo što time pokazujete da Vam je mnogo više stalo do toga šta će roditelji tog drugog deteta misliti o Vama nego išta drugo na svetu. Niko od nas ne voli da za naše dete kažu da je nevaspitano ili sebično, jer je to minus nama samima.
  • Deca nižih uzrasta ne kapiraju poentu deljenja. Oni nešto vole, sa time se igraju i sad, eto ti ga neki okupator koji hoće da im to otme! Pa pazi molim te! Ne dam, moje je i tačka. Idi ti pa nađi nešto drugo. Iskreno, ako Vaše dete krene da „brani“ svoju imovinu, mislim da to pokazuje neku lepu karakternu crtu. Zato, nemoj te to slamati u njemu.
  • Vezano za predhodno, ako budete izuzetno zahtevnim u svojim nastojanjima da Vaše dete deli sva živo, nemojte se iznenaditi ako jednog dana shvatite da je postao mekan čovek koga svako može voda kako mu je volja.
  • Klici moraju nekada i da se posvađaju....pa ko pobedi, a Vi- šte se Vi mešate, moraju sami da se izbore sa sobom.
  • Postoje stvari koje se ne dele, neka hrana npr. Ne mogu da grešim dušu, ali uvek mi je bilo grozno ono „Daj griz!“ hamburgera ili jabuke. Pokažite deci da je ok da posluže drugu decu grisinama, ali da ne treba da daju „griz“ svog sendviča. Objasnite i zbog čega (zdravlje, higijena....).
  • Život je borba! Bori se! 


·         Niko nije postao sebičan zato što u 3 godini nije dozvoljavao da se druga deca voze na njegovoj biciklici!
Neka Vam ove stavke budu zaleđe kod same sebe kada se drugi put postidite jer Vaše dete reži na drugo koje pokušava da mu uzme igračku. Možda je ponekad najbolje samo iskulirati!

2 коментара:

  1. Hmmm... Jako zanimljivo razmišljanje, baš ste me bacile u rebus.
    Dopada mi se ova perspektiva - da li želimo da nam dete bude nesebično jer se to od nas očekuje.
    Ali, s druge strane, mislim da je jako važno da dete shvati da se svet ne vrti oko njega, te da se na taj način - deljenjem - uči životu. Ne može se uvek dobiti ono što hoćemo i kad i kako hoćemo. Nekada moramo sačekati, nekada moramo dati da bismo dobili. Mislim da su te prve igre deljenja tome namenjene. Ali da ne treba insistirati i to potencirati, tu se slažem.
    Moram da priznam da nisam o ovome razmišljala dok ne pročitah ovaj tekst. Svaka čast za temu!

    ОдговориИзбриши
  2. Ovaj tekst je opravdanje za sve nas koji se ponekada postide svoje dece kada im neko drugi kaže da je sebično. I ja naravno podstičem deljenje, ali od kada sam krenula da se ne držim isključvo "deli po difoltu!, i kada sam objasnila drugim roditeljima zašto to radim, i njima kao da je laknulo, što su,eto, pronašli argument da opravdaju postupke svoje dece, ponekad. Mada mislim da je to više opravdavanje nas samih pred drugima. Strašno bude kad nekada ukapiram da mi bude bitnije šta tamo neka žena misli o mom detetu (čitaj- meni), nego samo ono o meni.

    ОдговориИзбриши